کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماریهای واگیر و همهگیر حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.
با آغاز موجهای فصلی آنفلوآنزا که هر ساله سلامت عمومی را به چالش میکشد، کتابخانهها فراتر از کارکرد سنتی خود، به عنوان ستونهای اصلی مدیریت بحران و اطلاعرسانی به جامعه تبدیل شدهاند.
در شرایطی که شایعات و اطلاعات نادرست در مورد پیشگیری و درمان میتواند منجر به افزایش آمار مبتلایان شود، کتابخانهها با اتکا به اعتبار بالای خود، به عنوان منابع موثق اطلاعاتی عمل میکنند.
سرکار خانم زری حامد، مسئول کتابخانه مرکزی دانشکده علوم پزشکی مراغه یاد آور شد:
کتابداران با آموزش سواد رسانهای و سلامت، به شهروندان کمک میکنند تا منابع معتبر در مورد علائم، روشهای پیشگیری (مانند شستشوی دست و فاصلهگذاری) و زمان مراجعه به پزشک را از اخبار جعلی تشخیص دهند همچنین در بسیاری از شهرها، کتابخانهها با شبکههای بهداشت محلی همکاری کردهاند تا فضاهای خود را به مراکز توزیع بروشورهای بهداشتی یا برگزاری جلسات توجیهی کوتاه مدت در مورد اقدامات پیشگیرانه تبدیل کنند، کتابداران بالینی ، با ادغام سیستماتیک خدمات کتابخانهای در استراتژیهای سلامت عمومی، میتواند به کاهش بار سیستم درمانی در طول پیکهای فصلی آنفلوآنزا کمک شایانی کند. این نهادها با تجهیز خود به منابع دیجیتال و تقویت مهارتهای کتابداران در زمینه اطلاعرسانی سلامت، خود را برای مدیریت مؤثرتر بحرانهای آینده آماده میسازند.